Idealne buty do biegania?

Deszczowy depresyjny dzień, ty biegasz po kanałach TV przegryzając chipsy, użalasz się nad swoim wyglądem i brakiem kondycji fizycznej. Aż dochodzisz do wniosku, że to najwyższy czas, by rozpocząć przygodę z bieganiem. Ale chwila! Czy na trening można wyjść w byle jakim obuwiu?

Wielkim błędem jest rozpoczynanie biegania w starych butach albo w butach zupełnie do tego nie przystosowanych (jak tzw. tenisówki, trampki itp.). Bieganie w nieodpowiednich butach często powoduje bóle i przemęczenie stóp. Może tez być główną przyczyną urazów (nie tylko samych stóp, ale także kręgosłupa i stawów).

Jeśli masz zamiar biegać po lesie, na miękkiej ściółce lub po łące porośniętej trawą, możesz zapomnieć o amortyzacji w pierwszych butach.
Domyślam się, że w ciągu pierwszych kilku miesięcy, nie będziesz biegać dalej niż 3-5 kilometrów na jednym treningu. Przystanki będą dosyć częste, a tempo wolne. Zastanów się zatem, czy potrzebujesz super zamortyzowanego buta za 400- 600 złotych.
Amortyzacja w bucie ma zapobiegać kontuzjom kolan, śródstopia, mięśni ud. Jeśli biegasz po miękkim podłożu, rolę amortyzatora spełnia samo podłoże (czyli choćby leśna ściółka).
Moja rada jest taka. Kup pierwsze buty w dowolnym sklepie. Załóż je na stopę i przejdź się i przebiegnij. Jeśli uznasz że są  wygodne- kupuj. Jednak daję ci słowo, że po jakimś czasie stwierdzisz że są nieodpowiednie. Będziesz już wówczas wiedzieć czy potrzebujesz butów na asfalt, czy do lasu, miękkich czy twardych itd. Nie przejmuj się zatem zbytnio pierwszym zakupem.
Jeśli stać Cię na wydanie 300-400 złotych na pierwszy but i nie obawiasz się straty pieniędzy,udaj się do firmowego sklepu dla biegaczy. Tam zbadasz swoją stopę, poznasz jej typ i wybierzesz najlepszy but spośród kilku zaprezentowanych modeli. 
Zasady doboru butów do biegania
1. Buty kupujemy po południu, kiedy po całym dniu nogi są zmęczone i nabrzmiałe. Podczas biegu również będą one obrzmiewać i but nie powinien ich wtedy obciskać.
2. Buty mierzymy w skarpetkach podobnych do tych, których będziemy używali w trakcie treningów.
3. Przymierzamy oba buty! U większości ludzi stopy delikatnie różnią się rozmiarem. But musi być więc dopasowany tak aby nie obciskał większej stopy.
4. But musi być troszkę większy – duży palec u stopy powinien mieć swobodę ruchu. Z drugiej jednak strony but powinien dobrze trzymać stopę, więc jeżeli przesuniemy stopę w bucie maksymalnie do przodu, pięta powinna nam się nadal dobrze w bucie trzymać. Za mały but spowoduje bolesne odbicia i otarcia podczas biegu!
5. Pięta nie powinna ruszać się w bucie podczas biegu i ocierać ścięgna achillesa.

Rodzaje (typy) budowy stopy

Każda stopa ma nieco inną budowę i podczas biegu reaguje na podłoże w trochę inny sposób. Wyróżnia się trzy zasadnicze sposoby pracy stopy podczas biegu i marszu:
1. Stopa neutralna – stopa neutralna to taka, w której podczas biegu ciężar ciała rozprowadzany jest równomiernie po całej stopie począwszy od początku nastąpnięcia, czyli od pięty, poprzez stawianie całej stopy aż do wybicia i jej oderwania. Stopę taką można rozpoznać po tym, że gdy patrzymy na nią od tyłu, pięta ustawiona jest w linii prostej z nogą a ciężar ciała jest na pięcie równomiernie rozłożony. Osoby posiadające stopy neutralne powinny używać butów amortyzujących bez stabilizatora stopy. Większość producentów oznacza taki model jako „cushion”.
2. Stopa pronująca – pronowanie stóp jest zjawiskiem bardzo częstym, zwykle związanym z płaskostopiem. W stopie pronującej podczas biegu ciężar ciała przenoszony jest przede wszystkim na wewnętrzną krawędź stopy. Pięty w przypadku stóp pronujących często odstają od linii prostej na zewnątrz. W przypadku silnego pronowania buty zużywają się w charakterystyczny sposób: podeszwy butów wypychane są na zewnętrzną część stopy. Bardzo ciężkie pronowanie określane jest czasem mianem „kaczego chodu”.
3.  Stopa supinująca – w przypadku stóp supinujących, ciężar ciała przenoszony jest przede wszystkim na zewnętrzną krawędź stopy. To zjawisko jest rzadziej spotykane i osoby, których dotyczy mogą swobodnie nosić buty dla osób o stopach neutralnych. 

Ja mam stopę neutralną, biegam w większości po asfalcie, dlatego zdecydowałam się na zakup butów asics puls 7 przede wszystkim dlatego, ze mają bardzo przystępna cenę i odpowiadają moim oczekiwaniom. Porównując je do moich starych dobrych asics'ów  to tak jakby przesiąść  się do mercedesa ;) Jest nadzieja, że treningi będą bardziej owocne, a półmaraton osiągnięty wcześniej niż zakładałam. 






0 komentarze:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :)

 

Facebook